Pestki dyni to bogactwo witamin i składników odżywczych – są między innymi źródłem magnezu, cynku fosforu, żelaza potasu. Dostarczają również witaminy K, która odpowiada za krzepliwość krwi, witaminę B2 poprawiająca odporność, błonnik oraz zdrowe tłuszcze i białka.

Kto skorzysta

Pestki zawierają antyoksydanty, które pomagają zwalczyć stany zapalne na poziomie komórkowym. Po przez to chronią przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, które przyczyniają się do starzenia się organizmu albo upośledzenia, a nawet wywoływania raka u człowieka. Niektóre badania naukowe dowodzą, że spożywanie codziennie tego produktu potrafi zminimalizować zachorowalność na nowotwór piersi u kobiet i nowotwór prostaty u mężczyzn.

Zawarty w nich magnez wspiera pracę serca oraz korzystnie wpływa na mięśnie. Pomaga też obniżyć poziom cukru we krwi, dlatego podjadanie pestek dyni szczególnie poleca się osobom chorym na cukrzycę, a także aby zapobiegać tej chorobie. Pozwala obniżyć poziom cholesterolu i ciśnienia krwi, poprzez to, że zawiera również wspomniane wcześniej nienasycone kwasy tłuszczowe, antyoksydanty i cynk.

Pestki dyni mają w sobie błonnik, który reguluje i pomaga w prawidłowym trawieniu pożywienia. Zmniejsza wchłanianie nasyconych tłuszczy, obniża poziom cholesterolu, pomaga oczyścić organizm ze złogów i toksyn, a także na długo pozostawia uczucie sytości. Przekłada się to na wspomaganie utrzymania szczupłej sylwetki. Niedocenionym aminokwasem, który występuje w składzie tego produktu jest tryptofan. Organizm sam nie potrafi go samodzielnie wytworzyć, natomiast jego niedobór może powodować problemy ze spaniem, lub z samopoczuciem (stany przygnębienia lub depresyjne).

Zdrowy zamiennik spożywczy

Jako samodzielne danie mogą one stać się zdrową przekąską, która z pewnością zastąpi popularne gotowe produkty z dodatkiem soli. Sklepowe półki dają wybór pomiędzy wyłuskanymi pestkami (te w zielonym kolorze są świeże, natomiast żółte zwykle świadczą o tym że już są przeleżałe), a tymi które są w skorupkach. Wykorzystać je można do sałatek, surówek i dipów jako dodatek do posypania, nadają się do krótkiego przyprażenia aby nadać mocniejszy smak. Można je zastosować do musli i jogurtów i oczywiście do zup. Gdy rozdrobni się je będą stanowiły oryginalną panierkę do kotletów i ryb. W formie rozdrobnionej sprawdzą się jako posypka do tortów i ciast.

Są dość kaloryczne ponieważ duża porcja 100 g dostarcza 450 kcal, czyli tylko trochę mniej niż paczka chipsów ale wartości, które dostarczają pestki dyni są nieporównywalne w stosunku do takich niezdrowych przekąsek. Mimo to lekarze zachęcają aby w diecie pojawiały się one codziennie.